ابر هدایت
یارب از ابر هدایت برسان بارانی " پیشتر زانکه چو گردی زمیان برخیزم

بخش های دیگر

فتوبلاگ من
پرسش و پاسخ
یادداشت بازدیدکنندگان
گالری وبلاگ
ابر هدایت

جستجو

دوستان من


به نام خدا

سلامی چو بوی خوش آشنایی " بدان مردم دیده ی روشنایی

حافظ (3)

جلـوه گاه رخ او دیـده ی مـن تنــها نیست " ماه و خورشید هم این آینه می گردانند

  عهــد ما با لب شیرین دهنان بست خدا "  ما همـه بنـــده و این قوم خــداونداننـــد

در قدیم موقع جشن، غلامان آینه ای در دست داشته و آن را همراه پادشاه حمل می نمودند و پادشاه همواره سیمای عروس خود را در آن می دید و به آن غلامان می گفتند آینه گردان. حافظ می فرماید: من بسان غلامی هستم که چشمم آینه گردان خداستف یعنی چشمم فقط خدا را می بیند و اگر روشنی دارد چون جلوه گاه خداست و او در آن نظر کرده است؛ " المؤمنُ ینظُرُ بنورَالله ". و در ادامه می گوید ماه و خورشید نیز روشنایی خود از خدا می گیرند، و در یک کلام، خداوند به هر که نظر کند نورانی می شود..


چهارشنبه نوزدهم فروردین 1394 سید عباس احمــدی زاده

به نام خدا

سلامی چو بوی خوش آشنایی  بدان مردم دیدۀ روشنایی

حافظ (2)

عاقلان نقطۀ پرگار وجودند ولی  "  عشق داند که در این دایره سرگردانند

پرگار وجود، کنایه از گردش دنیا حول یک نقطه می باشد و آن نقطه، عاقلان می باشند، اما نه آن عاقلانی که در کتاب وحی و سیرۀ معصومین از آنها یاد شده است، چرا که عقل از این منظر چیزی است که به واسطۀ آن خدای رحمان عبادت و طاعت شود. حافظ می فرماید: چرخش روزگار به کام عاقلان است، اما آن عقلی که به زیرکی و زرنگی تعریف می شود نه عقل از منظر کتاب وحی. چرخ روزگار معمولا به کام کسانی می گردد که می خواهند برتر باشند، همیشه محور باشند؛ اما این چرخش موقتی و ناپایدار است، همانطور که هیچ چیز دنیا پایدار نیست. شیرینی دنیا به شیرینی آدامس می ماند که موقتی و ناپایدار است. در تاریخ نمونه های زیادی داریم: چرخش چرخ روزگار به کام شورای سقیفه، معاویه و یزید چرخید ولی در یک مقطع زمانی و موقتی بود. قرآن می فرماید: العاقبةُ لِلمتّقین(اعراف/128). امیر مؤمنان خانه نشین شد؛ حسین(ع) و یاران باوفا و سراپا عاشقش به خاک و خون غلتیدند، اما ماندگار شدند، شدند کعبه دلهای عاشق در طول تاریخ، شدند میزان اعمال. و این همان عشقی است که می داند این به ظاهر عاقلان که نقطۀ پرگار وجود هستند در واقع گمراهان و سرگردانان عالم هستی هستند که راه به جایی نبرده و نخواهند برد.

عشق داند که در این دایره سرگردانند


یکشنبه شانزدهم فروردین 1394 سید عباس احمــدی زاده

به نام خدا

سلامی چو بوی خوش آشنایی    بدان مردم دیدۀ روشنایی

حافظ (1)

ابیاتی از یک غزل زیبای حافظ شیرازی با مطلع بیت ذیل مرور و در حد بضاعت توضیح و تبین می نمایم.

در نظر بازی ما بی خبران حیرانند " من چنانم که نمودم دگر ایشان دانند

"نظر باز" یک واژه عرفانی است و باید از منظر عرفا آن را معنی نمود، نظر باز ، یعنی فردی که همواره نظر به زیبایی ها و خوبی ها دارد. یعنی وقتی در کنار انسانی می نشیند، نظر دارد که کدام سخن و عمل زیباست، همان را می گیرد و در خود پیاده می نماید. اگر فردی هرچقدر دربارۀ نقاشی مطالعه نماید به جایی نمی رسد مگر اینکه همراه با آن، نقش خوب را هم ببیند تا بتواند نقاش خوبی شود..


پنج شنبه سیزدهم فروردین 1394 سید عباس احمــدی زاده

بِسمِ الله الرِّحمن الرَّحیم

حافظ

عشقت رسد به فریاد گر خود بسان حافظ " قرآن زبر بخوانی در چارده روایت

حافظا در کنج فقر و خلوت شبهای تار " تا بود وردت دعا و درس قرآن غم مخور

جوهرۀ اصلی اشعار حافظ همانطور که خودش نیز اشاره نموده است آیات کتاب وحی و روایات و احادیث چهارده معصوم(درود بی پایان خداوند بر آنها باد) می باشد.

لازم به توضیح است که منظور از "در چارده روایت" که در بیت اول آمده تفسیر و تأویل آیات کتاب وحی بر اساس نظر و تأویل چهارده معصوم(علیهم السلام) می باشد.

به طور خلاصه به ابیاتی از خواجۀ شیراز و احادیث مربوطه اشاره میشود.

بر بساط نکته دانان خودفروشی شرط نیست " یا سخن دانسته گو ای مرد عاقل یا خموش

که اشاره به وصیت لقمان به فرزندش دارد، لقمان(ع): فرزندم، اگر فکر می کنی سخن گفتن نقره است، آنگاه خموشی طلاست.

ــــــــــــــــــــــــــــــ

لطف خدا بیشتر از جرم ماست " نکتۀ سربسته چو دانی خموش

که به دعای زیبای " الهمّ انَّ رحمتُکَ اوسعُ من ذنبی=خداوندا! رحمت تو گسترده تر از گناه من است" اشاره دارد.

ــــــــــــــــــــــــــــــ

تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن " که خواجه خود روش بنده پروری داند

که به آیات و روایات بسیاری از جمله بندگی آزادگان به درگاه خدای متعال در کلام امیر مؤمنان اشاره دارد.

ـــــــــــــــــــــــــــــ

از خلاف آمد عادت بطلب کام که من " کسب جمعیت از آن زلف پریشان کردم

که اشاره به حدیث زیبا و راهگشای نبیّ مکرّم اسلام(ص) دارد: افضل العباده ، غلبةالعاده 

انشاءالله در قسمتهای بعدی به توضیح و تبیین بیشتر ابیات لسان الغیب پرداخته می شود. یقینا نظر و همراهی دوستان، راهگشا خواهد بود.


یکشنبه نهم فروردین 1394 سید عباس احمــدی زاده