ابر هدایت
یارب از ابر هدایت برسان بارانی " پیشتر زانکه چو گردی زمیان برخیزم

بخش های دیگر

فتوبلاگ من
پرسش و پاسخ
یادداشت بازدیدکنندگان
گالری وبلاگ
ابر هدایت

جستجو

دوستان من


بِسمِ الله الرَّحمن الرَّحیم

قائم (16)

1- ابو بصیر از امام باقر(ع) در تفسیر این سخن خدای تعالی: وجَعلَها کلِمةً باقیةً فی عَقَبِه، روایت کند که فرمود: این آیه درباره ی امام حسین(ع) است که امامت در فرزندان او، از فرزندی به فرزند دیگر منتقل می شود و به برادر و عمو برنمی گردد

2- عیس بن عبدالله گوید به امام صادق(ع) گفتم: فدای شما گردم اگر پیش آمدی کرد -وخدا روز مرگ شما را به من ننماید- چه کسی را امام بدانم؟ گوید: به موسی(ع) اشار کرد، گفتم: اگر موسی(ع) درگذشت، چه کسی را امام بدانم؟فرمود: به فرزندش؛ گفتم: اگر فرزندش درگذشت و برادری کبیر و فرزندی صغیر بجای گذاشت، کدام را امام بدانم؟ فرمود: به فرزندش و پس از او همیشه چنین خواهد بود. گفتم:اگر او و مکان او را نشناسم چه کنم؟ فرمود: می گویی، بارالها! من باقیمانده از حجّت های تو راکه از فرزندان امام درگذشته است، به ولایت برمی گزینم و آن تو را کافی است.

بقیه در ادامۀ مطلب



ادامه مطلب
شنبه بیست و نهم فروردین 1394 سید عباس احمــدی زاده

بِسمِ الله الرَّحمن الرَّحیم

قائم (15)

1- محمّد بن فضیل از امام رضا(ع) و او از پدرانش روایت کند که رسول خدا(ص) فرمود: ای علیّ! پس از من، تو و ائمّه از فرزندان تو، حجّت های الهی بر خلایق و أعلام او بر مردمان هستید، کسی که یکی از شما را انکار نماید، مرا انکار نموده است و کسی که یکی از شما را نافرمانی کند، مرا نافرمانی کرده است و کسی که بر یکی از شما جفا نماید، بر من جفا نموده است، و هر که به شما بپیوندد، به من پیوسته است و هرکه از شما اطاعت کند از من اطاعت کرده است و هرکس با شما دوستی یا دشمنی نماید با من دوستی و دشمنی نموده است، زیرا شما از من هستید و از گل من سرشته شده اید و من نیز، از شمایم.

بقیه در ادامه مطلب 



ادامه مطلب
چهارشنبه بیست و ششم فروردین 1394 سید عباس احمــدی زاده

بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیم

قائم (14)

1- اجمد بن اسحاق گوید: از امام عسکری(ع) شنیدم که می فرمود: سپاس از آنِ خدایی است که مرا از دنیا نبرد تا آنکه جانشین من به من نشان داد. او از نظر آفرینش و اخلاق، شبیه ترین مردم به رسول خداست. خدای تعالی او را در غیبتش حفظ فرماید، سپس او را آشکار کند و او زمین را پر از عدل و داد فرماید همچنانکه مملوّ از جور و ستم شده باشد.

2- موسی بغدادی گوید: از امام عسکری شنیدم که می فرمود: گویا شما را می بینم که پس از من دربارۀ جانشین من، اختلاف می کنید،آگاه باشید که هر کس مقرّ به ائمّۀ بعد از رسول خدا باشد، امّا منکر فرزندم شود، مانند کسی است که

بقیه در ادامه مطلب



ادامه مطلب
یکشنبه بیست و سوم فروردین 1394 سید عباس احمــدی زاده

به نام خدا

زخم کهنه

بی تو وجود خویش به یغما نشسته ام

اوج نیاز و ناز، تماشا نشسته ام

بر ناله های نیمه شب و ربّنای صبح

گل واژۀ دعای ظهورت نشانده ام

بذر امید بیش نظر کردن تو را

سالی ست بر کویر دل خود فشانده ام

هر صبح وشام، زآب دل و دیده ام هنوز

بر رویش نگاه تو امید بسته ام

هر صبحگاه جمعه به خود می دهم نوید

امّا غروب، باز من و زخم کهنه ام


جمعه بیست و یکم فروردین 1394 سید عباس احمــدی زاده

به نام خدا

سال روز میلاد سراسر نور و امیّد امُّ الائمه، دخت مکرّم پیامبر اسلام (20 جمادی الثانی سال پنجم بعثت)، همو که خیر کثیر بود و سوره ی کوثر در شأنش نازل شد، عزیزترین مردم نزد پیامبر بود و محبت وی باعث همنشینی با رحمةً للعالمین در بهشت می باشد. و میلاد رهبر کبیر انقلاب اسلامی را، به همه مسلمانان و محبّان آن حضرت تبریک می گویم. خداوند را به عظمت و شأن این بانوی بزرگ قسم دهیم تا ظهور فرزندش، آن هدایتگر راستین را نزدیک فرماید.


پنج شنبه بیستم فروردین 1394 سید عباس احمــدی زاده

به نام خدا

سلامی چو بوی خوش آشنایی " بدان مردم دیده ی روشنایی

حافظ (3)

جلـوه گاه رخ او دیـده ی مـن تنــها نیست " ماه و خورشید هم این آینه می گردانند

  عهــد ما با لب شیرین دهنان بست خدا "  ما همـه بنـــده و این قوم خــداونداننـــد

در قدیم موقع جشن، غلامان آینه ای در دست داشته و آن را همراه پادشاه حمل می نمودند و پادشاه همواره سیمای عروس خود را در آن می دید و به آن غلامان می گفتند آینه گردان. حافظ می فرماید: من بسان غلامی هستم که چشمم آینه گردان خداستف یعنی چشمم فقط خدا را می بیند و اگر روشنی دارد چون جلوه گاه خداست و او در آن نظر کرده است؛ " المؤمنُ ینظُرُ بنورَالله ". و در ادامه می گوید ماه و خورشید نیز روشنایی خود از خدا می گیرند، و در یک کلام، خداوند به هر که نظر کند نورانی می شود..



ادامه مطلب
چهارشنبه نوزدهم فروردین 1394 سید عباس احمــدی زاده

به نام خدا

خداوندا! در این سال جدید، لطف خود را چنان بر ما ارزانی دار، تا آنگونه باشیم که تو می خواهی. و قلب ما را از محبت "مهدی موعود عج"، همو که در هم شکنندۀ شوکت متجاوزان، ویران کنندۀ بناهای شرک و دورویی، قطع کنندۀ دام های دروغ و بهتان، گسترندۀ پرچم هدایت، جلوۀ خدا که دوستان به سویش روی آورند، خواهندۀ خون کشتۀ در کربلا و آن مضطری که اجابت شود هنگامی که دعا کند، چنان آکنده ساز، که همه تلاشمان در زندگی در راستای رضایت آن هدایت گر راستین باشد.


سه شنبه هجدهم فروردین 1394 سید عباس احمــدی زاده

به نام خدا

سلامی چو بوی خوش آشنایی  بدان مردم دیدۀ روشنایی

حافظ (2)

عاقلان نقطۀ پرگار وجودند ولی  "  عشق داند که در این دایره سرگردانند

پرگار وجود، کنایه از گردش دنیا حول یک نقطه می باشد و آن نقطه، عاقلان می باشند، اما نه آن عاقلانی که در کتاب وحی و سیرۀ معصومین از آنها یاد شده است، چرا که عقل از این منظر چیزی است که به واسطۀ آن خدای رحمان عبادت و طاعت شود. حافظ می فرماید: چرخش روزگار به کام عاقلان است، اما آن عقلی که به زیرکی و زرنگی تعریف می شود نه عقل از منظر کتاب وحی. چرخ روزگار معمولا به کام کسانی می گردد که می خواهند برتر باشند، همیشه محور باشند؛ اما این چرخش موقتی و ناپایدار است، همانطور که هیچ چیز دنیا پایدار نیست. شیرینی دنیا به شیرینی آدامس می ماند که موقتی و ناپایدار است. در تاریخ نمونه های زیادی داریم: چرخش چرخ روزگار به کام شورای سقیفه، معاویه و یزید چرخید ولی در یک مقطع زمانی و موقتی بود. قرآن می فرماید: العاقبةُ لِلمتّقین(اعراف/128). امیر مؤمنان خانه نشین شد؛ حسین(ع) و یاران باوفا و سراپا عاشقش به خاک و خون غلتیدند، اما ماندگار شدند، شدند کعبه دلهای عاشق در طول تاریخ، شدند میزان اعمال. و این همان عشقی است که می داند این به ظاهر عاقلان که نقطۀ پرگار وجود هستند در واقع گمراهان و سرگردانان عالم هستی هستند که راه به جایی نبرده و نخواهند برد.

عشق داند که در این دایره سرگردانند


یکشنبه شانزدهم فروردین 1394 سید عباس احمــدی زاده

به نام خدا

سلامی چو بوی خوش آشنایی    بدان مردم دیدۀ روشنایی

حافظ (1)

ابیاتی از یک غزل زیبای حافظ شیرازی با مطلع بیت ذیل مرور و در حد بضاعت توضیح و تبین می نمایم.

در نظر بازی ما بی خبران حیرانند " من چنانم که نمودم دگر ایشان دانند

"نظر باز" یک واژه عرفانی است و باید از منظر عرفا آن را معنی نمود، نظر باز ، یعنی فردی که همواره نظر به زیبایی ها و خوبی ها دارد. یعنی وقتی در کنار انسانی می نشیند، نظر دارد که کدام سخن و عمل زیباست، همان را می گیرد و در خود پیاده می نماید. اگر فردی هرچقدر دربارۀ نقاشی مطالعه نماید به جایی نمی رسد مگر اینکه همراه با آن، نقش خوب را هم ببیند تا بتواند نقاش خوبی شود..



ادامه مطلب
پنج شنبه سیزدهم فروردین 1394 سید عباس احمــدی زاده

بِسمِ الله الرِّحمن الرَّحیم

حافظ

عشقت رسد به فریاد گر خود بسان حافظ " قرآن زبر بخوانی در چارده روایت

حافظا در کنج فقر و خلوت شبهای تار " تا بود وردت دعا و درس قرآن غم مخور

جوهرۀ اصلی اشعار حافظ همانطور که خودش نیز اشاره نموده است آیات کتاب وحی و روایات و احادیث چهارده معصوم(درود بی پایان خداوند بر آنها باد) می باشد.

لازم به توضیح است که منظور از "در چارده روایت" که در بیت اول آمده تفسیر و تأویل آیات کتاب وحی بر اساس نظر و تأویل چهارده معصوم(علیهم السلام) می باشد.

به طور خلاصه به ابیاتی از خواجۀ شیراز و احادیث مربوطه اشاره میشود.

بر بساط نکته دانان خودفروشی شرط نیست " یا سخن دانسته گو ای مرد عاقل یا خموش

که اشاره به وصیت لقمان به فرزندش دارد، لقمان(ع): فرزندم، اگر فکر می کنی سخن گفتن نقره است، آنگاه خموشی طلاست.

ــــــــــــــــــــــــــــــ

لطف خدا بیشتر از جرم ماست " نکتۀ سربسته چو دانی خموش

که به دعای زیبای " الهمّ انَّ رحمتُکَ اوسعُ من ذنبی=خداوندا! رحمت تو گسترده تر از گناه من است" اشاره دارد.

ــــــــــــــــــــــــــــــ

تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن " که خواجه خود روش بنده پروری داند

که به آیات و روایات بسیاری از جمله بندگی آزادگان به درگاه خدای متعال در کلام امیر مؤمنان اشاره دارد.

ـــــــــــــــــــــــــــــ

از خلاف آمد عادت بطلب کام که من " کسب جمعیت از آن زلف پریشان کردم

که اشاره به حدیث زیبا و راهگشای نبیّ مکرّم اسلام(ص) دارد: افضل العباده ، غلبةالعاده 

انشاءالله در قسمتهای بعدی به توضیح و تبیین بیشتر ابیات لسان الغیب پرداخته می شود. یقینا نظر و همراهی دوستان، راهگشا خواهد بود.


یکشنبه نهم فروردین 1394 سید عباس احمــدی زاده